Het is nu bijna twee jaar geleden dat ik voor het eerst als moeder werd geconfronteerd met een zgn. love-scam. Mijn oudste zoon Math was lyrisch over zijn nieuwe vriendin. Een leuke meid, studeerde voor verpleegkundige, had een eigen zaak, moeder woonde in Maastricht. En zij zat in Nigeria.... nou mijn haren gingen rechtop staan.
Niets te na aan de goede mensen in Nigeria, maar er komt weinig tot geen goeds vanuit dat land. Zo ook deze "dame", maar hij was verliefd en wou niet luisteren. Ze wou graag komen; maar haar creditkaart was gestolen. Of hij haar wat geld wou lenen.... Geld overgemaakt. Haar hostel deed moeilijk over een rekening....geld overgemaakt.
Internetcafé...en weer geld. Vliegticket....geld. Belasting.....geld. Mijn zoon is een gewone hardwerkende jonge man, verdient iets meer dan minimum, dus hij begon zijn spullen te verkopen, want hij moest toch geld hebben voor haar overtocht naar Nederland. Zijn gehele visspullen, camera en andere spullen, heeft hij verkocht.
Dromende de droom dat zij naar Nederland zou komen.En hij heeft vaak gezegd; ze komt over een paar dagen, ze komt morgen, ze komt!!! Maar ze kwam niet, en hij geloofde ieder excuus en iedere leugen. En geloof mij het waren er vele!!Het dreef hem weg van vrienden, familie en kennissen. Math was Math niet meer. Hij moest geld hebben .... voor haar want dan... dan zou zij komen!!!! Het werd op een gegeven moment zo erg dat hij geen huur gas licht water etc. meer betaalde.
Dus nu ruim een jaar geleden is mijn zoon op straat gezet door de woningbouwvereniging, wegens grote huurschuld. Ik heb hem niet in huis genomen, omdat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn daden. Wij als familie hebben hem niet een maar vele malen gewaarschuwd dat dit bedrog is. Dat hij besodemieterd wordt, maar hij geloof in haar en in haar liefde, en wij....wij gunde hem het geluk niet. En daar mee valt niet te praten.
De oude getrouwen van de andere site weten nog wel hoe vaak jullie en wij op hem in hebben gepraat, gemaild en gebeld. Het heeft niet mogen baten.
Hij leeft nog altijd op straat, heeft geen contact meer met mij of met zijn broertje. Via kennissen horen wij heel af en toe iets,het gaat hem naar omstandigheden redelijk.
Tot een maand geleden er ineens een brief bij zijn broertje in de bus lag; gericht aan mij. Daarin verklaarde hij het jammer te vinden dat hij zo lang geen contact met mij had gezocht. Hij had het uitgemaakt met de meid van Nigeria. Want ze zat in Amsterdam en wou hem niet haar adres gegeven.
Maar hij zat er niet mee want via internet en een datingsite had hij nu contact met Claudia een Surinaamse meid. Ze studeert bedrijfskunde op Curaçao en steunt hem heel erg. Zij wilt graag met Kerst naar Nederland komen.......Kan zij bij jou logeren?? Want dat is eigenlijk de reden waarom hij de brief schrijft.
Mijn antwoord na lang nadenken.... nee, ze kan niet komen. Ik heb geen logeerkamer meer, dat is nu mijn studeerkamer geworden. Verder heb ik hem gecomplimenteerd met het feit dat hij bezig is om zijn schulden te betalen.
Ook schreef hij dat hij zijn privacy miste, zijn bank om op te hangen en tv te kijken. Dus schreef ik; zou het niet fijn zijn , als jij weer een eigen kamer/flat had. Dan kunt jij Claudia bij je eigen thuis ontvangen en hoefde jij niet bij je moeder te komen vragen voor een logeeradres.
Vraag of Claudia een jaartje wacht. Dan ga jij versneld je schulden aflossen en kun je weer voor een eigen stekkie gaan. Dan zit jij volgend jaar of later op je eigen bank met Claudia.
Kijk, ik weet ook wel Claudia is weer een scam. Maar als ik hem een jaar met iets anders kan laten bezig zijn, hoop ik dat hij bij zinnen komt. Wie weet misschien, ooit, misschien nooit.
Hij schreef dat hij wat kleinere gezondheidsproblemen had. Pijn aan zijn voeten vanwege slechte schoenen, problemen aan zijn kaak, hopelijk alleen ontstekingen. Maar voor de rest ging het hem redelijk.
Ik weet dat hij nu sinds een 2 weken weer werkeloos is. Ik kreeg een telefoontje van de instanties dat hij hun moest bellen. Verder heb ik nog regelmatig een deurwaarder aan de deur staan, bellen ze met regelmaat of ik weet waar hij is.
Zelf heb ik hem een 10 dagen geleden gezien. Hij liep aan de overkant van een straat, zijn hoofd zeer nadrukkelijk naar de andere kant gedraaid, zo van; ik zie jou niet!! Hij zag er redelijk goed uit, iets kaler, maar verzorgd. Maar het hakte er wel goed in. Maar ondertussen weet ik dat ik hem niet kan helpen, hij moet het zelf doen!!!
Dus neem ik mijn eigen leven en hobby's weer op, en in een klein hoekje van mijn hart wacht ik op de dag dat hij weer Math is!!
Aangepast: Verhaal een beetje leesbaarder gemaakt door het in alinea's te knippen