PerlMonger
Global Moderator

Afwezig

Al is de boef nog zo snel.... vul maar in....
Third rock from the sun
Geslacht:
|
Dit verhaal moet me toch even van het hart, omdat ik dacht dat een gechipt huisdier hierdoor traceerbaar naar de eigenaar was, maar een gesprek vanmiddag met onze dierenarts, die onze nieuwe pup even een aankoop APK gaf deed mijn haren in de nek rechtop staan.
De eerste mededeling die wij kregen, was dat het merk van onze "hond" in onze regio regelmatig gestolen wordt, sprekende over een echte ras chihuahua met een indrukwekkende stamboom en bijbehorende stevige aankoopprijs van 4 cijfers voor de komma.
Ze worden gestolen om door te verkopen op marktplaats of om er verder mee te fokken (zonder ervaring of scrupules) en de pups gaan via handelaren (de zgn. puppyfarms) voor bodemprijzen (tussen 400 en 600 euro) via marktplaats naar de nieuwe eigenaren. Garantie totaan de deur uiteraard, geen traceerbare afstamming, geen bewijs van genetische zuiverheid, niets van dit alles. Even ter vergelijk, een raszuivere chihuahua moet bij een gerenommeerd fokker toch tussen de 1250 en 2000 euro kosten, afhankelijk van afstamming en wat je ermee van plan bent. (als je zelf gaat fokken kosten ze meer dan als je het dier als huishond houdt).
Uiteraard zal ook een slecht (door)gefokte chihuahua pup elke potentiele koper doen smelten, maar mocht het dier een van de bekende doorfokverschijnselen op latere leeftijd vertonen dan krijg je nul op het rekest uiteraard. Denk hierbij aan loszittende knieschijfjes, een open fontanel, extreme overbite en meer fokafwijkingen.
Verder verbaasde het ons dat geen enkele dierenarts controleert of het dier waarmee iemand binnenloopt ook daadwerkelijk van deze persoon is, of van het gezin waar deze persoon toe behoort. Of wel, iemand die mijn hond steelt kan hiermee zonder problemen naar een willekeurige dierenarts gaan, zonder dat deze checkt of het geen gestolen hond is...... zeer vreemd dus, want waarom dan die RFID chip in dat dier zijn nek planten als er toch niet op gecontroleerd wordt? Da's net zo iets als de nummerplaten van auto's niet meer controleren bij een snelheidscontrole....
Bij een officieel geregistreerd huisdier krijg je bij de chip een paspoort met hierin alle kenmerken van het dier, alsmede ook de entingen die gegeven zijn (een beetje een kruising tussen een paspoort en uw oude zuigelingenboekje dus), en al deze gegevens staan in een landelijke chip database, dus een hond/kat is redelijk goed herkenbaar, zeker als iemand een chiplezer heeft.
Ook gevonden dieren worden in asiels of bij dierenartsen niet gecontroleerd op de aanwezigheid van een chip vertelde ze ons, want dat gebeurd pas als niemand zich voor dit dier heeft gemeldt? Raar, da's als een gevonden auto niet checken op kenteken totdat niemand roept dat ie van hem is? De omgekeerde wereld lijkt het.
Het gekke is dat de RFID database dus in tegenstelling tot vele overheidsdatabanken wel degelijk landelijk is, en dat een dierenarts of dierenasiel dus binnen 10 seconden de laatste geregistreerde eigenaar kan achterhalen op basis van het unieke nummer in die chip..... waarom niet? Ik zou het niet weten. Eén telefoontje naar de ongeruste eigenaar waar hij zijn/haar verloren/weggelopen dier kan ophalen.
Wellicht dat iemand hier me de antwoorden kan geven, want het stelt het chippen van huisdieren wel in een twijfelachtig licht.
Uiteraard houden wij onze nieuwe pup nu extra goed in de gaten, niet voor het geld wat ze heeft gekost, maar omdat we haar nog langer in ons midden willen houden.
|