Johaany schreef op 21.07.2009 om 19:58:40:Sinds ik opgelicht ben merk ik dat ik echt dagenlang in een boze bui ben, als iemand al iets slechts over me zegt kan ik al helemaal over me toeren gaan. Nooit gedacht dat oplichting puur en alleen om geld ook zoveel sporen nalaat in je privé leven.
Hoe voelen jullie je, laat het bij jouw ook zijn sporen na psychisch gezien?
Ik zal gelijk Yvonne de clinische vraag over het stappenplan maar even laten voor wat het is.
De meest gehoorde gevoelens zijn die van schaamte, boosheid, achterdocht, woede, onmacht, ongeloof, lichtgeraakt zijn, kortom alles wat je verwachten kan bij deze vorm van diefstal.
In eerste instantie voel je jezelf een uilskuiken dat je er zo makkelijk bent ingetrapt, iets wat vaak door anderen nog eens onbewust wordt bevestigd als je het erover hebt, een gevoel wat afwisselend overgaat in boosheid jegens de persoon die je heeft opgelicht.
Naarmate je een en ander hebt gerelativeerd en mogelijk stappen bent gaan ondernemen om de dader te straffen voor zijn daden komen die gevoelens aangevuld met onmacht zeker nog terug, ongetwijfeld als je met een politiebureau te doen heeft dat je afwimpelt, dat je ziet dat de dader gewoon doorgaat met zijn praktijken en er ogenschijnlijk niets gebeurd.
Het enige wat ik je kan meegeven is dat je absoluut niet de eerste bent, en helaas zeker ook niet de laatste die op deze manier van zijn centjes wordt afgeholpen en aan een stevige psychologische deuk is geholpen. We hebben wat dat betreft hier een hele site vol met mensen die met dezelfde gevoelens rondlopen.
Door er hier met elkaar over te praten, elkaar te helpen met de hobbels die je moet nemen om nog enig gevoel van rechtvaardigheid terug te krijgen, en gezamelijk een front te vormen tegen deze oplichters, help je jezelf en anderen om het gevoel te verwerken.
Samen sta je altijd sterker dan alleen, en zeker als het gaat om druk uitoefenen op politie en justitie om dit soort in hun ogen vaak onbelangrijke zaken toch op te pakken.
Het gevoel slijt, het vertrouwen in kopen via internet komt wellicht ook ooit weer terug, maar het beste is dat je op een gegeven ogenblik leest dat ze die snurker/ster hebben opgepakt en berecht. Geld terug krijgen is dan de slagroom op de pijn, en zelfs zonder geld terug (kale kippen plukken nu eenmaal slecht) is het gevoel dat het recht toch heeft gezegevierd ook al voldoende.