Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In of Registreer
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Nieuws:
  HomeHelpLog InRegistreer Doneren? Contact FAQ/Veel gestelde vragen Verzekerdopinternet  

Laat uw waardering blijken, doneer! (klik hier)

De beste & goedkoopste PrePaid Simkaart. Klik hier ! ! !
Pagina's: 1
Nog meer oplichting-forums? Niet doen. (Gelezen 745 maal)

flaporen
Nieuw OOI lid
*
Afwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Nog meer oplichting-forums? Niet doen.
15.09.2009 om 16:58:38

Zonet kijk ik naar http://www.marktplaatsoplichting.nl/
De forum schijnt sinds half 2008 opgezet te zijn.

Maar waarom maken we eigenlijk nieuwe forums aan?
Is dat bedoeld om meer mensen te waarschuwen?
Dat mag. Maar we vergeten ook dat we zoveel mogelijk meldingen bij elkaar moeten verzamelen. Gegevens van oplichting, ip/email adressen en procesverbaal nummers.

Daarbij vind ik bovenstaande forum ook maar matig. Gegevens worden niet bij elkaar verzameld en op eerste topic post gezet. Dat betekent dat gegevens verspreid liggen over de hele topic en raken de gegevens, heel belangrijke feiten, makkelijk zoek.

Ik vind zelf dat forums meer en meteen moeten wijzen naar hier om gegevens te plaatsen.
Of ze moeten stoppen met runnen van eigen forums en domeim rechtsreeks linken naar hier.

Ik maak alleen zorgen dat gegevens hierdoor verspreid liggen en niet bij elkaar gehouden wordt.
Je mag meer mensen waarschuwen met diverse forums, maar dat werkt niet met de gegevens van oplichting. Dat is juist een slecht idee.

Er moet echt centrale meldpunt komen voor alle oplichting praktijken. Dan hebben we goed overzicht over de schade van de oplichters! En dus ook beter beeld voor politie. Hier bijvoorbeeld vind ik heel goed gedaan. Geen losse forums, dat is fout. Mensen willen ook niet 10x registeren alleen maar om hun probleem te posten. 1 keer is genoeg! En goed! Hun frustratie en boosheid om geld verlies is al erg genoeg!

U mag het zeggen over de bestaan van andere oplichting forums en hun omgang met belangrijke gegevens. Geven ze wel door naar hier? Of gaan moderators daar zelf baasje spelen? Dat is niet goed voor het vertrouwen dat oplichter snel opgepakt kan worden. Aangiftes blijven dan staan, mensen wachten te lang op. Het gaat niet goed.  Boos
Naar boven

IP Gelogd

ISA
Global Moderator
Aanwezig

Bericht geplaatst?
Zet notificatie aan!

Re: Nog meer oplichting-forums? Niet doen.
Reactie #1 - 15.09.2009 om 19:26:06

Er zijn verschillende fora in Nederland die zich bezig houden met oplichting via internet. Zo zijn er ook verschillende televisie programma's die zich bezighouden met oplichting.

Elke site heeft haar eigen werkwijze.
Een gedupeerde heeft zelf de keus bij welk forum hij/zij zich aanmeldt. Het staat een gedupeerde daarnaast vrij om zich bij meerdere sites aan te melden.

Uiteraard zou het goed zijn als er een officieel centraal meldingspunt internetoplichting komt, maar ik denk dat dat geen reeele optie is. Want dat zou dan al snel vanuit de overheid opgelegd moeten worden en ik ben bang dat dit onderwerp voor de overheid nog te lastig is om het te reguleren.

Tot die tijd, draaien er verschillende fora, met allemaal vrijwilligers, die allemaal hun stinkende best doen, op hun eigen manier, om gedupeerden te helpen.
Naar boven

IP Gelogd

flaporen
Nieuw OOI lid
*
Afwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Re: Nog meer oplichting-forums? Niet doen.
Reactie #2 - 15.09.2009 om 20:16:37

Deze forum heeft mooie werkwijze en vooral samenvatten van alle meldingen bovenaan de topic vind ik heel sterk. Mijn groot respect voor.

Ik zou dan ook graag willen dat andere forums de voorbeeld van hier volgen. Mooi samenvatten in eerste post of bovenaan. Daar heeft politie meer aan, in plaats van 20 pagina's diggen naar bruikbare informatie... dat kan niet!

Eigen werkwijzes zijn goed, maar samenvatten blijft belangrijk. Zo gaat er weinig bewijs verloren.
Naar boven

IP Gelogd
Pagina's: 1

Vrienden van OpgelichtopInternet.nl: Uw bedrijfnaam en logo hier?