Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In of Registreer
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Nieuws:
  HomeHelpLog InRegistreer Doneren? Contact FAQ/Veel gestelde vragen Verzekerdopinternet  

Laat uw waardering blijken, doneer! (klik hier)

De beste & goedkoopste PrePaid Simkaart. Klik hier ! ! !
Pagina's: 1 2 
Internet veilig, ook op Opgelicht Op Internet (Gelezen 6727 maal)

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun
Geslacht: male

Internet veilig, ook op Opgelicht Op Internet
23.09.2009 om 21:38:06

Beste lezers,

Als hardcore lid van deze site, iemand die vele zaken hier op de site op de voet volgt, moet mij toch iets van het hart inzake uw en andermans veiligheid.

Het is niet ongebruikelijk dat gedupeerden die zich hier melden niet helemaal onterecht gevoelige en vertrouwelijke informatie per PM of email doorsturen aan vaste leden (mensen die een hoge postcount hebben en zich overal in lijken te mengen met goed advies), omdat deze samen met de moderatoren hier mensen van goede adviezen voorzien en vragen om de juiste relevante informatie aan hen.

Zelf overkomt mij dit met grote regelmaat en ik denk ook dat andere vaste leden dit kunnen beamen, en sprekende voor mezelf stuur ik deze info zonder er verder iets mee te doen altijd door aan een van de moderatoren, want dat zijn de mensen die met al deze vertrouwelijke informatie iets nuttigs doen zonder dat het in onvertrouwde handen kan vallen.
Verder stuur ik die persoon altijd even een PM terug met de mededeling dat ik hun info door heb gegeven aan de moderatoren en dat ze in het vervolg beter direct met de mensen met de blauwe namen kunnen communiceren met dergelijke info.

Ik neem overigens aan dat andere vaste leden exact gelijk reageren met dergelijke informatie.

Mijn tip voor gedupeerden is dan ook om niet zomaar aan iedereen die het vraagt (openbaar of per PM) gevoelige informatie door te sturen, maar dit daadwerkelijk te beperken tot informatie alleen doorgeven aan moderatoren.

Dit is overigens absoluut geen motie van wantrouwen richting mijn collega vaste leden hier, ik ga er in al mijn onschuld vanuit dat zij net zo eerzaam met dergelijke onbedoeld aan hen verzonden info omgaan als ik, echter alleen een opmerking dat vaste leden binnen deze site geen enkele vorm van koppeling met de stichting achter deze site hebben, anders dan soms bijna obsessief meespeuren en zoeken naar informatie en deze site meehelpen te zijn wat ze nu al is, een hulp en baken in de wereld van internetoplichting.

Bedenk dus dat je wellicht gevoelige informatie stuurt naar iemand die verder geen binding heeft met deze site anders dan een actief lidmaatschap, wat dus de waarborg van die info wellicht niet garandeert.

Mij is in ieder geval medegedeeld dat alle mensen in het moderatie- en websiteteam geheel bekend en zelfs gecheckt zijn bij de stichting, en als zodanig ook onder de verantwoordelijkheid van de stichting vallen, waaronder ongetwijfeld een afspraak zal zijn over hoe om te gaan met privacy en andere gevoelige info.

Ik neem aan dat een van de moderatoren dit bericht verder kan toelichten waar nodig of corrigeren waar nodig.
Naar boven

<-- Alle benodigde informatie vindt u in het zijmenu HANDIG

** Geen aangifte = Niet opgelicht ** Geen informatie = Niet gedupeerd **

De kreet van nu: Veel mensen geloven dat ze nadenken, ook als ze slechts hun vooroordelen opnieuw rangschikken.
  IP Gelogd

Fireblade
Gold Member
Afwezig

Biertje!

Re: Internet veilig, ook op Opgelicht Op Internet
Reactie #1 - 23.09.2009 om 21:56:00

Eigenlijk hoeft hier niets meer aan toegevoegd worden.

Je hebt het heel duidelijk verwoord.

Het is inderdaad beter om gevoelige informatie via een Persoonlijk Bericht of email naar een moderator van de site te sturen waarvan de naam blauw is gekleurd.

Ten eerste is het de kortste weg en hoeft het niet via een meewerkend vast lid doorgestuurd te worden naar een moderator.

Ten tweede wil een groot aantal postings op het conto van een forumlid niet zeggen dat deze op de juiste manier omgaat met vertrouwelijke gegevens en deze daardoor op straat zouden kunnen raken.

Die vertrouwelijke gegevens worden hier op een plek opgeslagen waar we het snel en makkelijk terug kunnen vinden en zo deze gegevens kunnen bundelen om een goed overzicht te krijgen wat een vermeende oplichter allemaal aan het doen is.

Ook kunnen wij dat soort gegevens dan gebundeld aanleveren bij het betreffende korps wat met de zaak bezig is.

Kortom, de kortste weg om vertrouwelijke gegevens op de juiste plaats te krijgen is het naar de site moderators te sturen.

Nog maar 1 keer voor de duidelijkheid de moderators van de site hebben allemaal een Blauwe kleur.  Smilie
Naar boven

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
  IP Gelogd

ISA
Global Moderator
Aanwezig

Bericht geplaatst?
Zet notificatie aan!

Reactie #2 - 23.09.2009 om 21:58:25

Ik benader actief gedupeerden als er bepaalde informatie ontbreekt op een topic. Daarmee krijg je dan ook wel eens informatie die niet op een topic thuis hoort en van vertrouwelijke aard is.
Echter ben ik van mening dat actieve leden de moderators ondersteunen door actief mee te werken aan het verzamelen van info en daarmee achter gegevens van het stappenplan, aangiftegevens en voortgang politie onderzoek en wellicht oplossing problemen aangaan.

Uiteraard beantwoord ik vertrouwelijke mail van de gedupeerde, maar dan gaat er ook direct een cctje naar een moderator en dat meld ik dan ook in het bericht.

Als je dat als actief lid niet meer zou kunnen doen, denk ik dat dat een danige extra belasting met zich mee brengt voor de moderators, die nu al overstromen van het werk achter de schermen.

Als het wellicht een probleem zou zijn, is wellicht te overwegen een soort accreditatie systeem te ontwikkelen (ik roep maar wat).

Ik vind wel dat perlmonger een punt heeft, maar zie niet 123 een waterdichte oplossing.

Naar boven

IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #3 - 23.09.2009 om 22:02:04

Fireblade schreef op 23.09.2009 om 21:56:00:
Eigenlijk hoeft hier niets meer aan toegevoegd worden.

Maar ik neem bij gebrek aan een reactie van jou erop aan dat de vaste leden die jullie hier hebben dergelijke info netjes en zonder problemen aan jullie doorspelen?
Het is namelijk nogmaals niet de bedoeling dat ik met mijn bericht alle leden met een 1000+ of hogere post count hier bij voorbaar in de verkeerde hoek zet Knipoog

Deze site draait uiteraard zo goed, mede door een flink aantal vaste leden die hun vrije tijd besteden aan het meehelpen met het opsporen en helpen, wat de taken van de moderatoren zeker verlicht hier.

Het was ook eerder bedoeld als een hint in het kader van "Veilig internetten" en de postbus 51 spot met Sandra67 erin Knipoog
Naar boven

De kreet van nu: Veel mensen geloven dat ze nadenken, ook als ze slechts hun vooroordelen opnieuw rangschikken.
  IP Gelogd

ISA
Global Moderator
Aanwezig

Bericht geplaatst?
Zet notificatie aan!

Reactie #4 - 23.09.2009 om 22:04:16

ehhhhh en wat dan met de niet vaste leden?
Naar boven

IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #5 - 23.09.2009 om 22:07:06

ISA schreef op 23.09.2009 om 21:58:25:
Als het wellicht een probleem zou zijn, is wellicht te overwegen een soort accreditatie systeem te ontwikkelen (ik roep maar wat).

Ik vind wel dat perlmonger een punt heeft, maar zie niet 123 een waterdichte oplossing.

Isa, ik had van jou, en andere powerposters hier eigenlijk geen ander antwoord verwacht dan het juiste, namelijk dat je info netjes doorspeelt naar de juiste poppetjes hier.

Tja, accreditatiesysteem, klinkt al ingewikkeld voor sommige lezers, en in werkelijkheid wellicht nog moeilijker te verwezenlijken.
Hoe gaan jij en ik aantonen dat we niks stouts doen met onbedoeld verkregen of gevraagde info? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten?

Iedereen maar moderator maken? Lijkt me ook niet de oplossing, daarbij ambieer ik dat niet eens, want met de job komen de verantwoordelijkheden, zoals jij zeker moet weten.

Het was ook eerder een posting in de zin van "mensen, veilig internetten (postbus 51) geldt wellicht ook op deze site".
Wellicht dat de moderatoren, waarvan ik begrijp dat ze tot op de onderbroek bekend zijn bij de stichting, een beter zicht hebben op wat jij, ik en andere powerposters betekenen en zijn?

Naar boven

IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #6 - 23.09.2009 om 22:08:10

ISA schreef op 23.09.2009 om 22:04:16:
ehhhhh en wat dan met de niet vaste leden?

Daar geldt de waarschuwing helemaal voor, er hangen hier bij mijn weten zat leden in topics rond die ze zelf als oplichter hebben gestart.....

Gelukkig hebben die niet zo'n hoge postcount als wij Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

Fireblade
Gold Member
Afwezig

Biertje!

Reactie #7 - 23.09.2009 om 22:11:17

PerlMonger schreef op 23.09.2009 om 22:02:04:
Maar ik neem bij gebrek aan een reactie van jou erop aan dat de vaste leden die jullie hier hebben dergelijke info netjes en zonder problemen aan jullie doorspelen?
Het is namelijk nogmaals niet de bedoeling dat ik met mijn bericht alle leden met een 1000+ of hogere post count hier bij voorbaar in de verkeerde hoek zet Knipoog

Hoge post counts zegt niets over het lid.
Er zijn mensen die 10 berichten kunnen schrijven wat een ander in 1 bericht zet.
Maar daar gaat het hier niet over.

Inderdaad zijn er tot nu toe nooit problemen opgetreden , dat info naar buiten lekt of dat een lid deze voor zichzelf houd.
Alles wordt keurig overlegd en doorgespeeld naar de moderators , dus er is geen probleem wat dat betreft.
Echter jou waarschuwing is op zijn plaats want op een (voormalig) forum hebben wij het wel meegemaakt dat het fout ging, en sinds die tijd zijn we daar veel alerter op geworden.

Dus de posting hier heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van de leden die hier nu op de site aanwezig zijn.

Het is gewoon een hele goeie tip aan de gedupeerden om gevoelige informatie via de kortste weg door te sturen naar een moderator waar het zeker op de juiste plaats terecht komt zonder dat een gedupeerde zich af hoeft te vragen , geef ik deze gegevens nu door aan iemand die ze beter niet kan hebben of weet ik dat ik de juiste handeling gedaan heb.

Alle leden leveren hier super werk wat een hoop werk uit de handen van de moderators neemt en dat is een perfect systeem.
Naar boven

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
  IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #8 - 23.09.2009 om 22:17:19

Fireblade schreef op 23.09.2009 om 22:11:17:
Alle leden leveren hier super werk wat een hoop werk uit de handen van de moderators neemt en dat is een perfect systeem.

Da's het enige wat ik mede namens mijn medepowerposters (3x woordwaarde bij Scrabble) even wilde horen als positieve balans in dit onderwerp Knipoog

Maar een feit blijft dat vermeende oplichters hier vrolijk meeposten en wellicht zonder dat jullie het weten informatie opvragen over wat gedupeerden van hen weten, en da's eigenlijk de essentie van mijn bericht.
Naar boven

IP Gelogd

Chriss
Gold Member
Afwezig

Reactie #9 - 24.09.2009 om 08:29:41

PerlMonger schreef op 23.09.2009 om 22:17:19:
Maar een feit blijft dat vermeende oplichters hier vrolijk meeposten en wellicht zonder dat jullie het weten informatie opvragen over wat gedupeerden van hen weten, en da's eigenlijk de essentie van mijn bericht.

Ik sluit me aan bij de woorden van FB...echter in het verleden zijn er "vaste leden" geweest die later inderdaad als oplichter zijn ontmaskerd.

Feit blijft dat wij heel blij zijn met onze vaste leden ...die ons veel werk uit handen nemen...doch als er iets vertrouwelijks doorgegeven wordt ...stuur dit door naar de moderators!! herkenbaar aan de namen in het blauw
Naar boven

IP Gelogd

Giant
Global Moderator
Afwezig

Uit de mooiste
provincie van
Nederland

Reactie #10 - 24.09.2009 om 16:09:49

Je kan het ook omdraaien, ik zie nu ook heel vaak in topics geschreven, dat vaste leden, emails of een Persoonlijk Bericht sturen, met de vraag voor een update, of iets dergelijks. Dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren, of alleen door mods, want dan krijg je ook misschien weer, dat gedupeerde informatie vertrouwelijk of niet,  via Persoonlijk Bericht of mail sturen naar de "vaste" leden.

En over een hoog postaccount? Ik heb jaren op IO alleen maar gelezen, dus al jaren een vast lid, maar met weinig berichten. En aan veel berichten is natuurlijk makkelijk te komen.

Naar boven

IP Gelogd

Chriss
Gold Member
Afwezig

Reactie #11 - 24.09.2009 om 17:06:47

Laat ik een ding duidelijk stellen

Wij zijn heel blij met onze vaste leden!!

Doch vertrouwelijke informatie kunnen de leden beter gelijk naar een moderator sturen...

En inderdaad een hoog posting account zegt niets.... Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #12 - 24.09.2009 om 17:28:31

Giant schreef op 24.09.2009 om 16:09:49:
Je kan het ook omdraaien, ik zie nu ook heel vaak in topics geschreven, dat vaste leden, emails of een Persoonlijk Bericht sturen, met de vraag voor een update, of iets dergelijks. Dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren, of alleen door mods, want dan krijg je ook misschien weer, dat gedupeerde informatie vertrouwelijk of niet,  via Persoonlijk Bericht of mail sturen naar de "vaste" leden.

En over een hoog postaccount? Ik heb jaren op IO alleen maar gelezen, dus al jaren een vast lid, maar met weinig berichten. En aan veel berichten is natuurlijk makkelijk te komen.

Zolang mensen om informatie vragen waarnaar iedereen benieuwd is en die gedupeerden op het forum kunnen zetten lijkt me actief meevragen van "vaste leden" ook geen enkel probleem. Anders wordt het als het om gegevens gaat die onder de privacywetgeving vallen, zoals adressen, vaste telefoonnummers, familiegegevens en wat al niet meer. Die vragen behoren ook als ze gesteld worden te wijzen naar het vaste antwoord: "Stuur die gegevens maar door naar één van de moderatoren, de blauwe poppetjes".

Ook ik heet nieuwe gedupeerden vaak welkom met de vraag om het stappenplan te gaan volgen en om ontbrekende gegevens die in de lijst horen te staan alsnog boven water te krijgen.

Misschien dat we de term vast lid moeten vervangen door aktief lid, want de enige "waarde" voor zover die ook al iets zegt over iemand is dat domme postcount getal, dus kan ik me voorstellen dat een gedupeerde eerder geneigd is iets toe te sturen aan iemand die veel gepost heeft, ook al zegt dat aan het einde van de dag niets.

Grappig is dat de powerposters en mensen die juist heel actief zijn op het forum hier juist op reageren, alsof ze zich aangesproken voelen door mij? Terwijl het enige wat ik wilde duidelijk maken aan gedupeerden is dat je natuurlijk alles en nog wat kan en mag versturen aan wie dan ook op het forum, maar dat gewone leden verder geen banden hebben met de stichting achter deze site, en zich dus behalve aan de huisregels niet aan binnen de moderatoren afgesproken gedragsregels behoeven te houden.

Dit impliceert overigens niet dat elk niet blauw poppetje hier defacto als onbetrouwbaar bestempeld wordt door mij, want ik geloof echt wel dat die mensen de gegevens netjes doorspelen aan de moderatoren zonder er zelf enge dingen mee te gaan doen. Niemand hier zal bewust het vertrouwen wat een gedupeerde in hem/haar heeft schenden lijkt me zo, daar je anders nog maar een kort leven op deze site beschoren is.
Naar boven

IP Gelogd

Giant
Global Moderator
Afwezig

Uit de mooiste
provincie van
Nederland

Reactie #13 - 24.09.2009 om 17:33:09

Ik voel me niet aangevallen hoor Smilie  En zeker niet aangesproken, want als ik al eens een Persoonlijk Bericht stuur is het naar een mod, of naar een ander lid omdat ik ergens nieuwsgierig naar ben  Knipoog

En het hoge postaccount, er zijn leden die er meer hebben dan sommige mod, maar dat zegt mij dus ook niet zoveel.

ik vraag mij juist wel eens af, waarom sommige mods. hier weinig posten, maar ja die zullen achter de schermen wel weer veel actiever zijn, denk ik dan maar. Ieder zo zijn taak toch?
Naar boven

IP Gelogd

PerlMonger
Global Moderator
Afwezig

Al is de boef nog zo
snel.... vul maar
in....

Third rock from the sun

Reactie #14 - 24.09.2009 om 17:38:11

Giant schreef op 24.09.2009 om 17:33:09:
Ik voel me niet aangevallen hoor Smilie  En zeker niet aangesproken, want als ik al eens een Persoonlijk Bericht stuur is het naar een mod, of naar een ander lid omdat ik ergens nieuwsgierig naar ben  Knipoog

En daar is op zich niks mis mee toch? Doe ik namelijk ook Knipoog

Giant schreef op 24.09.2009 om 17:33:09:
En het hoge postaccount, er zijn leden die er meer hebben dan sommige mod, maar dat zegt mij dus ook niet zoveel.

ik vraag mij juist wel eens af, waarom sommige mods. hier weinig posten, maar ja die zullen achter de schermen wel weer veel actiever zijn, denk ik dan maar. Ieder zo zijn taak toch?

Ik denk dat er binnen het blauwe team inderdaad meer taken liggen dan alleen modereren, dus herken je de mensen die echt modereren hier vaak aan hele hoge postcounts, terwijl andere blauwe poppetjes veel minder in de moderatorrol zitten, maar waarschijnlijk allerlei contacten via de achtergrond voeren, ik gok maar even wat.

Het gekke is dat op elk forum die verdomde postcount getallen onderwerp van discussie zijn, maar omdat dit script ook van origine een forum is zit het er nu eenmaal in, net als de hoeveelheid sterren die toeneemt als je meer posts hebt.
Als het aan mij ligt hadden die zgn egostrelers/post ranking systemen allang uit forums verdwenen geweest, want er zijn dus daadwerkelijk mensen die heel veel domme oneliners blijven posten om maar zo snel mogelijk vijf sterren te krijgen. Het gaat uiteindelijk dus nergens over met die getallen.

Kwaliteit van posts is vele malen belangrijker dan kwantiteit in dit geval Knipoog
Naar boven

IP Gelogd
Pagina's: 1 2 

Vrienden van OpgelichtopInternet.nl: Uw bedrijfnaam en logo hier?