Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In of Registreer
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Nieuws:
  HomeHelpLog InRegistreer Doneren? Contact FAQ/Veel gestelde vragen Verzekerdopinternet  

Laat uw waardering blijken, doneer! (klik hier)

De beste & goedkoopste PrePaid Simkaart. Klik hier ! ! !
Pagina's: 1
Jeugd vaak slachtoffer van witwassen.  Laat je niet vastpinnen. (Gelezen 2310 maal)

fleuramber
Nieuw OOI lid
*
Afwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Jeugd vaak slachtoffer van witwassen.  Laat je niet vastpinnen.
23.06.2010 om 09:30:24

NIEUWS: (ingekort vanwege auteursrechten)

woensdag 23 juni 2010 08:03
Jeugd vaak slachtoffer van witwassen
De politie begint vandaag met de campagne 'Laat je niet vastpinnen' om jongeren te waarschuwen voor ronselaars.

Foto: Redactie
Deze week werden twee ronselaars, een man en een jonge vrouw veroordeeld tot gevangenisstrraffen van anderhalf jaar voor fraude van ongeveer 300.000 euro. Ook moeten zij een fors bedrag terugbetalen aan de bank. Verder kregen elf jonge scholieren taakstraffen van veertig tot tachtig uur. Zij waren slachtoffer geworden van criminele organisaties die via hun bankrekening geld willen witwassen. De politie bevestigt tegenover AT5 dat jaarlijks honderden jongeren slachtoffer worden van dit soort witwaspraktijken.
Het gaat meestal om bedragen van tienduizenden euro's. Daarnaast komen de jonge slachtoffers acht jaar lang op een zwarte lijst van de banken te staan, waardoor het voor hen onmogelijk is om een betaalrekening te openen. Voornamelijk in de regio Amsterdam worden jongeren slachtoffer en indirect dader.
In dagblad Metro is te lezen hoe Murat (16) werd benaderd door een cirminele organisatie. "Een jongen die ik via via leerde kennen bood mij 100 euro aan als hij geld mocht overmaken met mijn rekening." Achteraf bleek het om bankfraude te gaan....

Klik hier om het originele bericht helemaal te lezen..
Naar boven

IP Gelogd 2

Boos1
Full Member
Afwezig

Geslacht: female

Re: Op At5!
Reactie #1 - 23.06.2010 om 09:35:45

Nu is het maar te hopen, dat mede door deze campagne, gedupeerden niet worden weggestuurd als ze aangifte willen doen. En dat ze dus ook niet meer gaan wachten tot er 3 gedupeerden zijn, maar gelijk actie ondernemen. Het gevaar met 3 gedupeerden of het beleid van 3 aangifte's = actie, dat er oplichters nu meer rekeningnummers gaan gebruiken voor hun oplichtingspraktijken.
Naar boven

IP Gelogd

Divra
Global Moderator
Aanwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Re: Jeugd vaak slachtoffer van witwassen.  Laat je niet vast pinnen.
Reactie #2 - 23.06.2010 om 09:48:18

NIEUWS: (ingekort vanwege auteursrechten)

Politie waarschuwt jeugd voor wegsluizen zwart geld
Uitgegeven: 23 juni 2010 08:53
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 09:16

AMSTERDAM - De Amsterdamse politie waarschuwt scholieren geen criminelen te helpen bij het wegsluizen van zwart geld. Dat gebeurt vanaf deze week met een campagne waarbij flyers, posters en een website worden ingezet.

© ANP
Criminelen proberen volgens de politie voortdurend hun geld via de bankrekeningen van scholieren weg te sluizen. Ze benaderen scholieren en beloven flinke sommen geld als ze meewerken. Het crimineel verkregen geld wordt dan op de rekening van de scholier gestort.

Die moet het dan opnemen en aan de ronselaar geven. Vaak wordt het beloofde geld volgens de politie echter niet uitbetaald. Daarnaast komen scholieren die hier op worden betrapt er niet zonder straf vanaf.

Terugbetalen

Als voorbeeld voert de politie een recente zaak op waarin een man en een jonge vrouw deze week anderhalf jaar cel kregen voor fraude met driehonderdduizend euro. Ook moeten ze een fors bedrag terugbetalen. Elf jeugdige scholieren die hadden meegewerkt kregen taakstraffen van veertig tot tachtig uur.

Zwarte lijst

Daarnaast staan ze de komende acht jaar op een zwarte lijst omdat ze met hun bankrekening hebben gefraudeerd. Daardoor kunnen ze acht jaar lang geen bankrekening openen.

Een telefoonabonnement of een lening afsluiten gaat dan ook nie....

Klik hier om het originele bericht helemaal te lezen..
Naar boven

IP Gelogd

fleuramber
Nieuw OOI lid
*
Afwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Re: Jeugd vaak slachtoffer van witwassen.  Laat je niet vastpinnen.
Reactie #3 - 23.06.2010 om 09:49:40

Toch kan ik niet echt medelijden voelen met deze jongeren, tenslotte werken ze wel moedwillig mee aan iets crimineels.
Naar boven

IP Gelogd 2

Boos1
Full Member
Afwezig

Reactie #4 - 23.06.2010 om 10:10:01

Fleuramber,

Het komt ook wel voor, dat het puur onwetendheid is van de jeugd.
Heb zelf 3 tieners (13 tot 16 jaar) met een bankrekening van ING. Ik heb afgelopen week enige voorlichting gegeven over oplichtingszaken en het uitlenen van hun bankpassen/pincode's etc en de gevolgden daarvan. Duurde wel even voordat ze de ernst ervan inzagen, omdat ze het gewoon niet helemaal snappen. Nu willen ze hun pincode laten veranderen, omdat ik de code's weet, en bang zijn dat hun moeder er misbruik van gaat maken  Melig
Naar boven

IP Gelogd

MataHari
Senior Member
Afwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Reactie #5 - 23.06.2010 om 13:52:25

Die kids zijn ook nog totaal niet bezig met "later" dus ze overzien gewoon echt niet welke gevolgen het heeft als je later een baan of een huis wil. Ze denken dat ze snel wat geld kunnen krijgen voor een in hun ogen onschuldig iets als iemand even wat geld laten storten en weer afpinnen via hun rekening, en wat is daar nou voor crimineels aan? De oplichters zijn gladde praters en kunnen de jongeren ook flink onder druk zetten...
Naar boven

IP Gelogd

Edmo
Global Moderator
Aanwezig

Reactie #6 - 23.06.2010 om 17:03:46

Speciaal voor "de grote jongens" en hun katvangers

Let vooral goed op in dit filmpje rond 1:40 Grijns
Naar boven

Opgelicht en je wilt hulp?
Zorg dat je dan Mijn Stappenplan invult. Een moderator zal deze voor je activeren en zal dan verschijnen onder in je eigen bericht.
Zonder stappenplan kom je niet in het overzicht te staan.
Ververs regelmatig je pagina, anders zie je geen reacties verschijnen.

edmo@opgelichtopinternet.nl
  IP Gelogd

Egels
Global Moderator
Afwezig

Big Brother is
Watching You

Sufnek town

Reactie #7 - 23.06.2010 om 19:05:50

WHOEHAHA....ze hebben het project naar mij genoemd!!

Thanx!!

Waar is mijn pet?

Die is toch niet gejat?

Grijns Grijns
Naar boven

Stappenplan IPadres Wetsartikelen RSS FEED OOI? Klik !!

De kreet van nu: De waarde van kritiek wordt bepaald door diegene waarvan je 't krijgt.
  IP Gelogd

Niekje.
Senior Member
Aanwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Reactie #8 - 23.06.2010 om 23:02:46

Egels, ik wist dat je op een dag landelijk bekend zou worden  Grijns
Naar boven

IP Gelogd

sjaantje.
Global Moderator
Aanwezig

Supporter
OpgelichtOpInternet.
nl

Reactie #9 - 24.06.2010 om 16:13:38

goed filmpje!
Naar boven

IP Gelogd
Pagina's: 1

Vrienden van OpgelichtopInternet.nl: Uw bedrijfnaam en logo hier?